۲۸۹۲
۰
۱۳۹۶/۱۲/۲۵
سفرنامه ی مسافر مجهول (شرح حال سید شرفه در وقایع مشروطه ی فارس)

سفرنامه ی مسافر مجهول (شرح حال سید شرفه در وقایع مشروطه ی فارس)

پدیدآور: محمد صادق میرزا ابوالقاسمی مصحح: محمد صادق میرزا ابوالقاسمیناشر: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامیتاریخ چاپ: ۱۳۹۶مکان چاپ: تهران

خلاصه

سفرنامه ی مسافر مجهول، شرح وقایع تاریخی فارس در سال 1329 ق است. در این کتاب وقایع تاریخی یکی از مهم ترین سال های انقلاب مشروطیت در فارس، به زبانی گویا و شیرین تشریح شده است. زمینه ی تألیف این کتاب به گونه ای است که می توان تصورات اقشار مختلف جامعه ی سنتی فارس نسبت به جریان مشروطه را به روشنی دریافت و نیات و اقدامات نیروهای محلی درگیر را مورد ارزیابی و بررسی قرار داد.

معرفی کتاب

مشروطه خواهی در ایران را می توان نوعی اعتراض به حکومت استبدادی در دوره ی قاجار قلمداد کرد. این نهضت بیداری و آزادی خواهی، همراه با رشد آگاهی توده ی مردم و حمایت نسبی علما و تجار و روشنفکران و برخی رجال سیاسی، ابعاد بسیار گسترده ای به خود گرفت. به طوری که شور و هیجان مشروطه خواهی در غالب ایالات، همانند تهران، بالا گرفت و محال و مناطق مختلف ایران، هرکدام، سهمی در آن ایفا می کردند.

ایالت فارس - که در آن زمان، تقریبا تمام نواحی جنوبی کشور را شامل می شد - یکی از مهم تر ین این مناطق است. شناخت تحولات فارس در انقلاب مشروطه، از این نظر که شاهراه اقتصادی و تجاری دریای جنوب محسوب می شد و دولت بریتانیا در آن ناحیه حضور اقتصادی و سیاسی و نظامی مؤثری داشت، بسیار شایان توجه است. مواجهه ی قدرت های محلی و سنتی فارس، خصوصا عشایر قشقایی به سرکردگی صولت الدوله و خاندان قوام الملک، با این جریان نیز تاریخ مشروطه ی فارس را از سایر ولایات ممتاز کرده است.

در کتاب پیش رو، وقایع تاریخی یکی از مهم ترین سال های انقلاب مشروطیت در فارس در سال 1329 ق، به زبانی گویا و شیرین تشریح شده است. زمینه ی تألیف این کتاب به گونه ای است که می توان تصورات اقشار مختلف جامعه ی سنتی فارس نسبت به جریان مشروطه را به روشنی دریافت، و نیات و اقدامات نیروهای محلی درگیر را مورد ارزیابی و بررسی قرار داد.

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

حقایق

حقایق

ناشناس

حقایق متنی کهن (شاید قرن پنجم یا ششم) از نویسنده ای ناشناس است. نسخ کتاب در چین بود. هرچند کتاب در ب

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته

منابع مشابه بیشتر ...

سفرنامه پدرو تیشیرا به همراه ملوک هرمز و گزیده هایی از شاهان ایران

سفرنامه پدرو تیشیرا به همراه ملوک هرمز و گزیده هایی از شاهان ایران

پدرو تیشیرا

آنچه پیش رو دارید ترجمه ی چند اثر به قلم پدرو تیشیرا، جهانگرد پرتغالی است که در واپسین سال های سده ی

سیاحانی که به ایران آمدند (دو جلدی)

سیاحانی که به ایران آمدند (دو جلدی)

داریوش شهبازی

سفر، مادر تجربه و سفرنامه مادر تاریخ است و عمارت شکوهمند تاریخ با مصالحی که سیاحان فراهم آرند، ساخته