۲۷۵۳
۰
۱۳۹۶/۱۲/۳
حمله ی حیدری

حمله ی حیدری

پدیدآور: ملابمانعلی راجی کرمانی مصحح: دکتر نجمه حسینی سروری ، دکتر یحیی طالبیان ، دکتر محمود مدبری ناشر: دانشگاه شهید باهنرتاریخ چاپ: ۱۳۹۵مکان چاپ: کرمان

خلاصه

حمله ی حیدری راجی کرمانی یکی از طولانی ترین و مشهور ترین حماسه های مذهبی است که ، سرودن آنها به ویژه در دوره ی صفوی و در سراسر دوران قاجار ، متداول و مورد توجه شاعران مذهبی و به خصوص شاعران شیعه مذهب بوده است . نکته ی قابل توجه تاثیر تعصب مذهبی مولف بر این اثر است که خود بازتابی از روح تعصبات مذهبی است که تقریبا در تمام طول تاریخ این سرزمین در اعماق ذهن ایرانیان رخنه کرده است.

معرفی کتاب

تعصبات مذهبی عوامانه نویسنده کتاب ، باعث شده است که اثر او علاوه بر فقدان جنبه های هنری ، فاقد ارزش تاریخی و حتی مذهبی و اخلاقی باشد .باز تاب تعصب مذهبی  او را می توان در جعل وقایع تاریخی اسلام، اغراق های نادرست درباره شخصیت و اعمال امام علی علیه السلام ودیگر بزرگان مورد احترام شیعه و نیز روایت ها و تصویرسازی های نادرست از جنگ های پیامبر صلی الله علیه و آله و و امام علی علیه السلام و... دید. 

مصححان اثر راجی از همان ابتدای کار، با در نظر گرفتن این موارد، کار تصحیح اثر را آغاز کرده اند. بنابراین تصحیح و انتشار حمله حیدری راجی کرمانی نه به منظور تأیید جنبه های هنری یا تاریخی و مذهبی اثر بلکه تلاشی بوده است در جهت معرفی یکی از مهمترین حماسه های مذهبی که در هر حال برگهایی از تاریخ ادبیات فارسی را به خود اختصاص می داده اند.

در مجموعه سه جلدی کتاب، جلد اول مطابق با چاپ اول کتاب از آغاز تا پایان غزوه های بدر، جلد دوم: از غزوه سویق تا میانه های داستان فتح مکه و جلد سوم شامل ادامه داستان فتح مکه تا پایان کتاب است. ابیات موجود در جلد اول شامل 6668 بیت، در جلد دوم 1048 بیت و در جلد جلد سوم 10396 بیت میباشد.  در پایان هر جلد نیز فهرست اعلام کاملی از آن جلد ذکر شده است. /*/

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف