۲۸۸۰
۰
۱۳۹۶/۳/۹
قصه های مسعودیه؛ تهران در آیینه یک عمارت

قصه های مسعودیه؛ تهران در آیینه یک عمارت

پدیدآور: بهنام ابوترابیان ناشر: نشر تاریخ ایرانتاریخ چاپ: ۱۳۹۵مکان چاپ: تهران

خلاصه

عمارت مسعودیه تهران، چون کتابی پرنقش و نگار است که در میان برگ هایش از دوران گوناگون یادگارها جاداده. بنابراین می توان علاوه بر لذت بردن از دسترنج استادکاران خوشنویس و حجار و نقاش و شیشه گر و بیشتر از کیف کردن از صدای بازیگوشانه گنجشک های کوچک در کاکل کاج ها هنگام غروب، با شنیدن قصه ها و گوش دادن به خاطرات این پیر دل انگیز مجالی فراهم کرد تا مرغ خیال هم به پرواز درآید. کتاب قصه های مسعودیه کوششی است برای این منظور و گشتی در سرزمین خاطره های عمارت مسعودیه و پیرامون آن.

معرفی کتاب

عمارت مسعودیه نمونه ای است کمیاب از میراث فرهنگی معاصر، از این بابت که چون آیینه ای تمام قد تاریخ دو قرن اخیر را در خود به نمایش در می آورد؛ از نخستین ییلاقات تا پایتخت شدن تهران، از گسترش شهر در دوره صفوی تا باغ نظامیه، از مشروطه تا به توپ بستن مجلس و ورود مدرنیزم، از وزارت معارف تا موزه و کتابخانه ملی و از انقلاب اسلامی تا وضع حاضر؛ از این لحاظ این عمارت، ظرفیت درماتیک بسیار بالایی دارد و یکی از ویژگی های بارز عمارت مسعودیه همین رویداد های تاریخی است که در آن اتفاق افتاده و هرکدام به نحوی در شکل گیری تاریخ معاصر نقش داشته اند. شایان ذکر است با آنکه برخی از نهادهای مهم علمی و فرهنگی کشور در این مکان شکل گرفت، متاسفانه سال های متمادی درب این عمارت به روی عموم مردم بسته بود از این رو مردم تهران شناختی از این مجموعه نداشتند و بر این اساس شناساندن این عمارت تاریخی به عنوان بخشی از هویت تاریخی تهران همواره دغدغه نویسنده بوده است. کتاب حاضر در راستای شناخت تاریخ و هویت این مجموعه ارزشمند با انجام کار پژوهشی مفصل تدوین گردیده است. 

مسعودیه چون کتابی پرنقش و نگار است که در میان برگ هایش از دوران گوناگون یادگارها جا داده است. بنابراین می توان علاوه بر لذت بردن از دسترنج استادکاران خوشنویس و حجار و نقاش و شیشه گر و بیشتر از کیف کردن از صدای بازیگوشانه گنجشک های کوچک در کاکل کاج ها هنگام غروب، با شنیدن قصه ها و گوش دادن به خاطرات این پیر دل انگیز مجالی فراهم کرد تا مرغ خیال هم به پرواز درآید. کتاب قصه های مسعودیه کوششی است برای این منظور و گشتی در سرزمین خاطره های عمارت مسعودیه و پیرامون آن.

photo_2018-06-01_01-18-57.jpg

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

حقایق

حقایق

ناشناس

حقایق متنی کهن (شاید قرن پنجم یا ششم) از نویسنده ای ناشناس است. نسخ کتاب در چین بود. هرچند کتاب در ب

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته