۳۱۱۳
۰
۱۳۹۶/۲/۹
تاریخ حقوق(دو جلدی)

تاریخ حقوق(دو جلدی)

پدیدآور: حمید بهرامی احمدی ناشر: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)تاریخ چاپ: ۱۳۹۵مکان چاپ: تهران

خلاصه

کتاب حاضر در دو جلد، بررسی مختصری در تاریخ حقوق و نقطه توجه آن، تاریخ حقوق ایران است. در اعصار گذشته محدوده ایران با آنچه که امروز به عنوان ایران شناخته می شود، تفاوت داشته و سرزمین وسیع دیگری را نیز شامل می شده است. در جلد اول، تاریخ حقوق ایران قبل از اسلام، کشورهای همجوار و تأثیر گذار بررسی می شود و جلد دوم، به حقوق ایران باستان از عهد «ماد» تا پایان عهد ساسانی با انضمام فرهنگ و هنر در عهد ساسانی می پردازد.

معرفی کتاب

دکتر حمید بهرامی در سال 1321 شمسی در شهر رفسنجان به دنیا آمد. در سال 1340 وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد و کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترای حقوق خصوصی و اسلامی را در همین دانشکده گذراند. وی تحصیلات حوزوی را در کنار تحصیلات دانشگاهی ادامه داد. مدت دو سال نیز یعنی از سال 1350 تا 1352 به علت تلاش های سیاسی ضد رژیم شاه به زندان رفت. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان اولین استاندار بعد از انقلاب کرمان و سپس استاندار سیستان و بلوچستان منصوب شد و مدت شش سال نیز در مسئولیت رئیس دفتر خدمات حقوقی ایران در «لاهه» و قاضی اختصاصی ایران در دیوان داوری دعاوی ایران - آمریکا انجام وظیفه کرد. از سال 1366 خدمات دانشگاهی خود را در دانشگاه امام صادق (ع) شروع کرد. رشته حقوق این دانشگاه را بنیان گذاشت و چندین سال مسئولیت دانشکده های علوم سیاسی و حقوق را بر عهده داشت و صدها فارغ التحصیل کارشناسی ارشد و دکتری علوم سیاسی و حقوق این دانشگاه نتیجه تلاش های اوست. در دوره هفتم از زادگاه خود رفسنجان به نمایندگی مجلس شورای اسلامی انتخاب شد و از جمله خدمات او تأسیس رشته حقوق با استفاده از الگوی دانشگاه امام صادق(ع) در دانشگاه شهید باهنر کرمان بود و خود نیز به منظور همکاری دادن برای سامان دادن به این رشته به آن دانشگاه رفت. از این استاد تاکنون کتاب ها و  مقالات متعددی به چاپ رسیده است. نوشتار حاضر از جمله آثار اوست که در چند مجلد ارائه می شود.

این کتاب، بررسی مختصری در تاریخ حقوق و نقطه توجه آن، تاریخ حقوق ایران است. ایران؛ مهد یکی از تمدن های اصیل باستانی است و تمدن پیشرفته بدون حقوق پیشرفته میسر نیست. با ظهور اسلام، ایرانیان نقش اساسی و محوری در تکوین  تمدن اسلامی و مخصوصا حقوق اسلامی داشتند. حقوق عرفی و قضیه تدوین قوانین و همچنین عهدنامه ها در قرون اخیر نیز داستانی آموزنده است و به صاحب نظران؛ دید اجتهاد سیاسی، حقوقی و اجتماعی غیر قابل انکاری می دهد. اگرچه در این یادداشت ها، اهتمام اصلی بر مطالعه تاریخ حقوق ایران است ولی همان طور که می دانیم در اعصار گذشته محدوده ایران با آنچه که امروز به عنوان ایران شناخته می شود، تفاوت داشته و سرزمین های وسیع دیگری را نیز شامل می شده است. بنابراین مطالعه تاریخ حقوق جوامعی مثل «بابل» ضروری است. حقوق کشورهایی مثل «رم» را نیز از این جهت مطالعه می کنیم که با ایران ارتباط مداوم داشتند و تحولات حقوق در سرزمین رم خواهی نخواهی در حقوق ایران اثر داشته و گذشته از آن حقوق رم نیای بخش مهمی از حقوق دنیای متمدن فعلی محسوب می شود. حقوق اروپای کنونی به طور مختصر مورد مطالعه قرار می گیرد. زیرا حقوق فعلی ایران که از زمان مشروطه به بعد مدون شده، به طور مشخص تحت تأثیر حقوق فرانسه، سوئیس و بلژیک بوده است.

فهرست مطالب جلد اول:

فصل اول: طرح بحث و تشکیل جوامع نخستین

فصل دوم: قانون گذاری در عهد باستان

فصل سوم: حقوق رم

فهرست مطالب جلد دوم:

بخش یکم: عهد اول ایران باستان

فصل اول: حقوق مادها، هخامنشیان و پارت ها

فصل دوم: تاریخ حقوق ایران در عهد دوم باستانی ( ساسانیان)

فصل سوم: تاریخ حقوق و فرهنگ و هنر در عهد ساسانی

فصل چهارم: اصلاحات حقوقی، سیاسی، مالیاتی و اداری انوشیروان

بخش دوم: فروپاشی ساسانیان و آغاز تاریخ مدون ایران و فرهنگ موسیقی و شعر در عهد ساسانی

فصل اول: آغاز فروپاشی دولت ساسانی

فصل دوم: آغاز تاریخ حقوق مدون ایران

فصل سوم: فرهنگ و هنر موسیقی و شعر در عهد ساسانی

 

scan010022.jpg

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

حقایق

حقایق

ناشناس

حقایق متنی کهن (شاید قرن پنجم یا ششم) از نویسنده ای ناشناس است. نسخ کتاب در چین بود. هرچند کتاب در ب

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته

منابع مشابه بیشتر ...

سنجش منابع تاریخی شاهنامه در پادشاهی خسرو انوشیروان

سنجش منابع تاریخی شاهنامه در پادشاهی خسرو انوشیروان

فرزین غفوری

شاهنامه ی فردوسی که با واسطه ی مأخذ مدون، به متون پارسی میانه بر می گردد، ناچار یکی از منابع بسیار م

آن روی سکه (پژوهشی در تاریخ نگاری ایران)

آن روی سکه (پژوهشی در تاریخ نگاری ایران)

عباسقلی غفاری فرد

کتاب حاضر نگاهی عمیق به دو دوره ی مهم تاریخی در ایران یعنی ساسانیان و صفویان است. اثری جذاب، پرکشش و