۲۲۱۱
۰
۱۳۹۵/۱۱/۱۸
از فرانکلین تا لاله زار؛ زندگینامۀ همایون صنعتی زاده

از فرانکلین تا لاله زار؛ زندگینامۀ همایون صنعتی زاده

پدیدآور: سیروس علی نژاد ناشر: ققنوس تاریخ چاپ: ۱۳۹۵مکان چاپ: تهران

خلاصه

کتاب حاضر حاصل گفتگوی یک نویسندۀ روزنامه نگار با خود همایون صنعتی زاده و با دیگران دربارۀ زندگی او و خدماتش به ملت ایران است.

معرفی کتاب

گفتگوهای این کتاب سراسر به زندگی همایون صنعتی زاده مربوط است و قصد از تمام آن ها نوشتن زندگینامه ای از اوست. مردی که در نوسازی و سازندگی ایران نقش عمده ای داشت و بنیانگذار بسیاری از سازمان های تأثیر گذار روزگار ما بود که از جملۀ آن ها می توان از مؤسسه انتشارات فرانکلین، دائرة المعارف فارسی، مبازره با بی سوادی، چاپخانۀ افست، کاغذ سازی پارس، مروارید کیش، سازمان کتاب های جیبی، رطب زهره وگلاب گیری زهرا نام برد. علاوه بر این ها، او پرورشگاه کودکان کرمان را، که از پدربزرگش به ارث رسیده بود، اداره و نوسازی کرد و در پایان عمر هم تمام ثروت خود را وقف آن کرد. سهم همایون صنعتی زاده در نوسازی ایران در عرصۀ فرهنگ اندازه گرفتنی نیست.

همایون صنعتی زاده مردی بود عاشق فرهنگ و گذشتۀ ایران و عاشق باستان. کتاب هایی که در این رابطه از او ترجمه شده: کیش زرتشت، گاه شماری زرتشتی، علم در ایران باستان، ایران در شرق باستان و ...است. او به ایران باستان، تنها علاقه نداشت، اعتقاد داشت. وی به علوم و دانش های غرب اعتقاد چندانی نداشت و حکمت را در شرق به ویژه در ایران می جست.

توانایی صنعتی زاده در مدیریت موجب شده بود که او را در هر کاری که به آن دست می زد موفق گرداند و این به خاطر اعتماد به نفس بی حسابش بود که سبب شده بود بارها بتواند از صفر شروع کند و هر بار نیز موفق تر از پیش از کورۀ تجربه بیرون بیاید. او چنان پشتکاری در کارها داشت که شکست را بی معنی می کرد. صنعتی زاده اگرچه تحصیل کرده نبود اما هرچه داشت در نتیجه تجربه اندوخته بود. او به آموختن حرفه بیشتر اعتقاد داشت تا تحصیل دانشگاهی. صنعتی زاده حرفه و تحصیل را جدا از هم نمی انگاشت و برای حرفه آموزی هم، جوانی و پیری نمی شناخت چنان که در سال های بعد از انقلاب به آموختن صحافی کتاب نزد یکی از کارگران سابق خود در کرمان پرداخته بود. مطالب این کتاب در دو بخش زیر ارائه گردیده است.

بخش اول: گفتگو با همایون صنعتی زاده

بخش دوم: گفتگو با دیگران

 

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف