۲۶۱۴
۰
۱۳۹۵/۱۰/۱۸
نظریه توطئه و فقر روش شناسی در تاریخ نگاری معاصر ایران

نظریه توطئه و فقر روش شناسی در تاریخ نگاری معاصر ایران

پدیدآور: عبدالله شهبازی ناشر: انتشارات سوره مهر تاریخ چاپ: ۱۳۹۳مکان چاپ: تهران

خلاصه

مبلغان مفهوم « نظریه توطئه »، به همان خاستگاهی تعلق دارند که زمانی در کوران جنگ سرد با بلوک کمونیسم، مفاهیمی را می ساختند و عملکرد امروز ایشان دقیقا تداوم همان سنت دیروز است.

معرفی کتاب

این سخن که « در تبیین پدیده های اجتماعی نباید تنها به دنبال نقش توطئه گران بود بلکه باید به زمینه های و علل متعدد تکوین آن پدیده نیز توجه کرد » پذیرفتنی است. ولی این سخن که « همه تقصیرها را نباید به گردن توطئه گران انداخت...ما نیز مقصریم» نادرست است چرا که چنین رویکردی به پژوهش تاریخی از بیخ و بن خطاست. بنابراین مفهوم « تئوری توطئه » چیزی بیش از یک برچسب نیست و بیشتر کاربرد ژونالیستی دارد تا علمی. به عبارت دیگر نوعی حربه تبلیغاتی است برای بستن دهان کسانی که به پژوهش در لایه های پنهان سیاست و تاریخ علاقمندند؛ یعنی به عرصه ای که از آن با عنوان فراسیاست یاد می شود. این مفهوم فاقد هرگونه تعریف و ارزش علمی است و دامنه کاربرد آن روشن نیست و لاجرم کسی را که در این زمینه قلم می زند به سطحی نگری و تناقضات جدی وادار می کند. البته این امر به « تئوری توطئه » محدود نیست بلکه در مورد برخی دیگر از مفاهیم نظری در عرصه اندیشه سیاسی نیز صادق است.

نظریه پردازان و مبلغان مفهوم « نظریه توطئه »، به همان بستر و خاستگاهی تعلق دارند که زمانی، در کوران جنگ سرد با اتحاد شوروی و بلوک کمونیسم، مفاهیمی چون « توتالیتاریانیسم » را می ساختند و عملکرد امروز ایشان دقیقا تداوم همان سنت دیروز است.

در ایران انتشار مفهوم « توهم توطئه »، با هدف استفاده از آن به عنوان ابزار تبلیغاتی - جدلی برای تخطئه تحقیقات و نگرش های ضد استعماری، به صورت شبه آکادمیک در سال 1369 از سوی یرواند آبراهامیان، نویسنده ایرانی - ارمنی مقیم آمریکا، و سپس احمد اشرف، نویسنده ایرانی مقیم آمریکا، آغاز شد.

فهرست مطالب مشتمل بر: نظریه توطئه و فقر روش شناسی، همچنین گفت و گو با عبدالله شهبازی است.

 

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف