۲۷۸۸
۰
۱۳۹۵/۱۰/۱۷
'گزارشی از دربار ایران (سال های 1811-1807)

'گزارشی از دربار ایران (سال های 1811-1807)

پدیدآور: سر هارفورد جونز بریجز بارت ناشر: انتشارات امیر کبیرتاریخ چاپ: ۱۳۹۵مترجم: سید عبدالحسین رئیس الساداتمکان چاپ: تهران

خلاصه

کتاب حاضر، متنی مستند از دوره فتحعلی شاه است که دربردارنده ی تصویرهای نسبتا روشنی از شخصیت شاه و رجال آن دوره و دیدگاه بریتانیایی ها و دولت انگلیس از ایران وایرانی هاست.

معرفی کتاب

سر هارفورد جونز بریجز بارت، متولد انگلستان بود که در فاصله سال های 1783 تا 1806 کارگزار کمپانی در بصره و بغداد بود و سپس طی تجارت با ایران به دربار زند راه یافت. او در سال 1807 به عنوان سفیر بریتانیا به دربار ایران اعزام شد. مأموریت وی تا سال 1811 ادامه یافت. جونز پس از بازگشت به انگلستان گزارشی به دربار انگلستان ارائه کرد که پس از دو دهه به صورت کتاب چاپ و منتشر شد. این کتاب ضمن  بیان گوشه ای از تاریخ ایران، می تواند از متون تحقیقی رشته تاریخ باشد، همچنین کتابی است آموزشی برای همه ی آنان که به نوعی با خارج از مرزهای ایران ارتباط دارند؛ به ویژه مأمورین ثابت و موقتی که به خارج از کشور اعزام می شوند. از این رو می توان گفت: تسلط به زبان فارسی، علاقه به فرهنگ ایران، تلاش در شناخت عناصر حکومتی جدید در دولت قاجار، سابقه حضور در ایران و نزدیکی با دربار زند، تجربه اداری و بازرگانی با ایران، مهرورزی با مسئولان و مردم، درک صحیح جایگاه رجال دوره ی قاجار، شکیبایی و استفاده از فرصت ها، مقدم داشتن کار و اهداف آن بر تفریح، حس حسادت قوی نسبت به هر نیروی خارجی دیگر و تلاش در کسب منافع ملی، از جمله دلائل کامیابی نویسنده است.

مترجم آرزومند است تلاشش در روشن شدن گوشه ای از تاریخ ایران و به خصوص هدفش در ارائه یک تجربه سیاسی به خواننده موفق بوده باشد.

فهرست، حاوی هیأت سیاسی، توضیحاتی بر مطالب کتاب و سپس نمایه است.

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

حقایق

حقایق

ناشناس

حقایق متنی کهن (شاید قرن پنجم یا ششم) از نویسنده ای ناشناس است. نسخ کتاب در چین بود. هرچند کتاب در ب

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته