۲۸۵۲
۹۳۶
۱۳۹۵/۶/۲۰
مفهوم فردیت در اسلام ایرانی

مفهوم فردیت در اسلام ایرانی

پدیدآور: فرشته احمدی (افتخاری) مصحح: محمد ربانیناشر: کویرتاریخ چاپ: ۱۳۹۵مکان چاپ: تهران

خلاصه

دیدگاه غربی در مورد فرد برخلاف دیگر دیدگاه ها از انسان، نه تنها به انسان ارزش اخلاقی اعطا می کند ، بلکه به او اهمیت سیاسی و قضایی نیز می دهد. طبق این دیدگاه این افراد هستند که به عنوان موجوداتی خودمختار با قوانین مشخص اقتصادی، سیاسی و حقوقی؛ یک جامعه را می سازند.

معرفی کتاب

 

معرفی کتاب:

مفهوم فردیت در اسلام ایرانی

فرشته احمدی (افتخاری)

نادر احمدی

ترجمه فریبا مومنی

مصحح محمد ربانی

نشر کویر

تهران1395

 

هدف این کتاب بررسی اهمیت مفهوم فرد در شیوه تفکر شیعیان است، ضروری است این مفهوم، آن طور که در این کتاب آمده ، تشریح شود.

دیدگاه غربی در مورد فرد برخلاف دیگر دیدگاه ها از انسان، نه تنها به انسان ارزش اخلاقی اعطا می کند ، بلکه به او اهمیت سیاسی و قضایی نیز می دهد. طبق این دیدگاه این افراد هستند که به عنوان موجوداتی خودمختار با قوانین مشخص اقتصادی، سیاسی و حقوقی؛ یک جامعه را می سازند. برداشت از فرد در اینجا به صورت شان و جایگاهی در سیستمی از ارتباطات اجتماعی است و جامعه به شکل ترکیبی از افراد فردگرا یا افرادی در نظر گرفته می شود که یک مفهوم معین از شخص را درونی کرده اند ، مفهومی که بر طبق آن ، هر فرد در نهایت ، از هر گروهی که در آن عضو باشد ، مهم تر است. فرد همان طور که عمدتا در تمدن مدرن غربی مطرح  شده ، به عنوان موجودی مستقل، خود مختار تعریف می شود، موجودی عقلانی که موضوع به هنجار نهادها است .

زمانی که در مورد مفهوم فرد صحبت می کنیم باید دو بعد فردی را در نظر داشته باشیم ، یعنی فرد به مثابه یک انسان و فرد به مثابه موجود اجتماعی . از آنجا که رویکردهای متفاوتی به این دو بعد وجود دارد، مفهوم فرد نیز می تواند به شیوه های متفاوتی ادراک شود. وقتی به فرد به مثابه یک انسان میرسیم، در تفسیر های متفاوت از انسان ، دیدگاه های متفاوتی در مورد جهان هستی سر بر می آورد، مثل درک جهان هستی به مثابه کلیتی تقسیم ناپذیر یا کلی که از اجزای متمایز خود مختاری تشکیل یافته است.از طرف دیگر ، سرو کار داشتن با بعد اجتماعی فرد ، با توجه به موقعیت اش در قلمروهای اجتماعی متفاوتی چون اقتصاد، سیاست و حقوق به رویکردهای متباینی از مفهوم فرد منجر می شود.

هدف این کتاب بررسی فرد در معنای دقیق کلمه نیست، بلکه اهمیت مفهوم فرد در یک فرهنگ خاص- ایرانی – مد نظر است.

محتوای موضوعی فصل های این کتاب:

کتاب به دو بش تقسیم شده است:

بخش اول، که توسط پروفسور فرشته احمدی نوشته شده ، با بررسی ویژگی های تمثیلی تفکر ایرانی مدخلی بر زمین های فلسفی ایجاد مفهوم فرد در شیوه تفکر ایرانی مدخلی بر زمینه های فلسفی ایجاد مفهوم فرد در شیوه تفکر ایرانیان خواهد بود.این بخش به چهار فصل به صورت زیر تقسیم شده است:

فصل اول : در مقدمه این بخش، بحثی مختصر در مورد کارکرد مفهوم فرد در اندیشه غربی مطرح خواهد شد.در این فصل اهمیت دیدگاه دو آلیستی غرب در مورد تکامل مفهوم انسان به عنوان فرد، بررسی می شود.

در فصل دو، به منظور درک مفهوم انسان در نگاه ایرانی، چگونگی استحاله و هضم مفهوم فردیت در عرفان اسلامی بررسی می شود.

فصل سوم به موضوع نفی فردیت در تصوف پارسی و تاثیر آن بر تفکر ایرانی می پردازد. در اینجا بحث  خواهد شد که چگونه ایده وحدت وجود در تصوف ایرانی با جلوگیری از بروز تمایز میان خویشتن خویش و خویشتن های دیگران مانع تکامل مهفوم فرد شد.از این رو فرض بر این است که ایده وحدت وجود در تقابل با دیدگاه دو آلیستی غربی قرار داد.

در فصل چهار، اثرات اجتماعی-فرهنگی ایده های صوفیانه در جامعه ایرانی بررسی می شود.در این فصل، از تاثیر اندیشه های صوفیانه بر سنت ایرانی در تحمل دیگر مذاهب، و بر گرایش هنر اسلامی ایرانی در نفی فردیت صحبت می شود. علاوه بر آن سنت صوفیانه انکار نقش خویش و تاثیرات آن بر نگرش ایرانیان در برخورد با زندگی شخصی خود نیز در این فصل به بحث گذاشته می شود.

بخش دوم،که توسط دکتر نادر احمدی نوشته شده است.در این بخش وضعیت فرد در سیستم های سیاسی و قانونی ایران بررسی می شود. همچنین تفحصی دارد در خصوص علل و موانع نهادی رشد مفهوم فردیت در شیوه تفکر ایرانیان.

این بخش به صورت زیر به سه فصل تقسیم شده است:

فصل پنج در مورد اساسی ترین اصول هدایت تفکر اجتماعی در اسلام – با تاکیدی بر اندیشه شیعی و با توجه به مفهوم فرد و موقعیتش در برخی نهادهای مهم اجتماعی ایران بحث می کند.

در فصل ششم، ماهیت ارتباط میان حکمران  و حکومت شونده مردم در تفکر ایرانی به بحث گذاشته می شود.

در فصل هفتم موقعیت فرد در قوانین اسلامی بررسی می شود. در این رابطه ، ابتدا اهمیت کدهای قانونی به عنوان شاخص های فرهنگی و سپس اهمیت بسیار زیاد قوانین حقوقی اسلام در زندگی روزمره آحاد جامعه اسلامی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

 

سید علی صالحی امیری

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

زبان و اندیشه در جهان اسلام

زبان و اندیشه در جهان اسلام

محمود محمدعلی

اثر پیش رو تلاش شایسته ای در زمینۀ روایت زبان عربی به عنوان زبان تفکر قدیم ماست. روایتی که چون قوام