۲۵۶۳
۰
۱۳۹۵/۵/۱۸
نظام دموکراسی در اسلام

نظام دموکراسی در اسلام

پدیدآور: سید محمد ثقفی ناشر: جامعه شناسانتاریخ چاپ: ۱۳۹۵مکان چاپ: تهران

خلاصه

بخش اول در رساله کوچکی است درباره «تاریخ دمکراسی». سپس با تبیین اصول و اهداف نظام دموکراسی و نظام مطلوب در عصر ما با استفاده از قرآن کریم و دیگر منابع اسلامی به خواننده عرضه می دارد. بخش دوم:رساله ای است در مورد «سکولاریسم و عرفی شدن» ( در شرق و غرب) در این رساله دیدگاه های دانشمندان سکولاریست کلاسیک این جریان فلسفه اجتماعی مورد بحث و مطالعه قرار می گیرد.

معرفی کتاب

این کتاب از دو بخش ترکیب یافته است:
1-  بخش اول در رساله کوچکی است درباره «تاریخ دمکراسی». سپس با تبیین اصول و اهداف نظام دموکراسی و نظام مطلوب در عصر ما با استفاده از قرآن کریم و دیگر منابع اسلامی به خواننده عرضه می دارد.
در این رساله در فصل اول ابتدا از مفاهیم و اصول دموکراسی در اسلام سخن بمیان میآید در فصل دوم دیدگاه های متفکران مسلمان و مراجع تقلید زمان مطرح می شود. البته دیدگاه ها و نظریات متفکران و عالمان اسلامی بطور طبیعی احیانا با همدیگر متفاوت بوده و هریک از آنان برحسب فهم و استنباط خود تئوری خاصی را ارائه می دهد.در ضمن برخی از دیدگاه های متفاوت، برحسب شرایط خاص زمان در مرحله کنونی مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است.
درلابلای مباحث کتاب با نظریات جهت گیرها و دیدگاه های دو حزب اسلامی:«انجمن حجتیه» و «نهضت آزادی ایران» که تقریبا دو حزب حاکم در دوره پیروزی انقلاب، عصر ما هستند به مناقشه پرداخته و یا تئوری های دانشمندان این احزاب موضع ناقدانه در پیش می گیرد.
2-  بخش دوم:رساله ای است در مورد «سکولاریسم و عرفی شدن» ( در شرق و غرب) در این رساله دیدگاه های دانشمندان سکولاریست کلاسیک این جریان فلسفه اجتماعی مورد بحث و مطالعه قرار می گیرد. از تاریخ پیدایش این تفکر ، ویژگی های آن، جامعه های طرفداران اندیشه و نقد تئوری های آنان مورد بحث قرار می گیرد و سرانجام نظام تناسب با فرهنگ خود مطرح می گردد که دینداری هرگز با عقلانیت سر ناسازگاری ندارد که خود اسلام عقل و عقلانیت را یکی مبانی فرهنگی خود می داند.

 

 

سید علی صالحی امیری

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

حقایق

حقایق

ناشناس

حقایق متنی کهن (شاید قرن پنجم یا ششم) از نویسنده ای ناشناس است. نسخ کتاب در چین بود. هرچند کتاب در ب

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته