۲۱۱۹
۰
۱۳۹۳/۶/۲
سفر در تصوف و عرفان

سفر در تصوف و عرفان

پدیدآور: ناصر محسنی نیا - اکرم علی بخشی ناشر: آیت اشراقتاریخ چاپ: ۱۳۹۲مکان چاپ: قم

خلاصه

«سفر» در فرهنگ اسلامی و ادبیات دینی و عرفانی جایگاه بلندی دارد. نویسندگان این کتاب کوشیده‌اند تا بخشی از میراث اجتماعی، معنوی و عرفانی تمدن اسلامی را دربارۀ سفر در این کتاب بازتابانند.

معرفی کتاب

«سفر» در فرهنگ اسلامی و ادبیات دینی و عرفانی جایگاه بلندی دارد. نویسندگان این کتاب کوشیده‌اند تا بخشی از میراث اجتماعی، معنوی و عرفانی تمدن اسلامی را دربارۀ سفر در این کتاب بازتابانند. کتاب در پنج فصل شکل گرفته است. فصل اول کلیات بحث است که در ضمن آن از چگونگی کتاب، اهمیت موضوع و شیوه پژوهش سخن گفته‌اند. آن‌گاه فصل دوم است با عنوان سفر در اسلام و با عناوینی چون: سفر در اسلام و قرآن، سفر در روایات و احادیث. انواع سفر در اسلام: سفر عبادی، سفر برای عبرت‌اندوزی و ... احکام سفر و لوازم سفر.

فصل سوم اهمیت و جایگاه سفر را در تصوف و عرفان به بحث نهاده است. بازتاب سفر در شعر عرفانی فارسی و عربی یکی از عناوین این فصل است و نیز تناسب اصطلاحات عرفانی با مفاهیم مربوط به سفر که در ضمن آن از عناوینی چون: سالک، مسافر، سالم و ... سخن رفته است. آداب سیر و سلوک در نگاه ابوسعید ابوالخیر سلوک از نگاه مولوی، اهداف و انگیزه‌های سفر در تصوف و عرفان عناوین بعدی این فصل است. فصل چهارم پژوهش در انواع سفر در تصوف و عرفان را بهعهده دارد، با عناوینی چون «سفر اختیاری و اضطراری، سفر ظاهری، سفر باطنی، سفرظاهری و باطنی» که با عناوین ریزتر و باتوجه به متون عرفانی سامان یافته است خواند و تنبه‌آفرین. مانند آداب سفر باطن یا سفر دل، آداب خاص در شروع سفر باطن، موانع و حجاب‌های سر راه در سفر باطن و ... فصل پایانی، بررسی سفرهای نمادین و سمبلیک است با عناوینی چون سفر حج، سفر آخرت، اسفار اربعه، سفر روح.

کتاب با تکیه بر منابع اسلامی و مهم‌ترین منابع و متون تصوف و عرفان به خامه آمده است.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف