۲۹۶۲
۰
۱۳۹۲/۱۰/۱۱
فرهنگ ایرانی در قلمرو سلجوقیان روم

فرهنگ ایرانی در قلمرو سلجوقیان روم

پدیدآور: زهرا ربانی ناشر: علمی فرهنگیتاریخ چاپ: ۱۳۹۱مکان چاپ: تهران

خلاصه

با انتقال نقطه ثقل کانون فرهنگی ایران از خراسان به آذربایجان و سپس به آناتولی، این منطقه پایگاهی شد برای خلق آثار ماندگار و برخی شاهکارهای ادب فارسی.

معرفی کتاب

برخورد دو قدرت بزرگ دنیای باستان، یعنی ایران و یونان در سرزمین آناتولی که پل ارتباطی میان دنیای شرق و غرب بود، گذشته از پیامدهای سیاسی و نظامی فراوان، در تحولات فرهنگی این منطقه نقش بسزایی داشته است. سلطه قدرتمند هخامنشیان بر آناتولی، به عنوان یکی از ساتراپی‌های این شاهنشاهی و ادامه این سلطه در طول حکومت سلطه‌های بعد از آن سبب شد تا فرهنگ ایرانی از راه‌های مختلف در آناتولی گسترش و تداوم یابد.

نفوذ و سلطه روم شرقی و گسترش مسیحیت و حمایت امپراتوری بیزانس موجب گسست موقت پیوندهای فرهنگی ایران و آناتولی شد. اما ورود مسلمانان به آناتولی  شکل‌گیری دولت سلجوقی روم، نقطه عطفی بود در رونق مجدد فرهنگ ایرانی در آن سامان و آناتولی پایگاهی شد برای ترویج و گسترش فرهنگ ایرانی و به ویژه زبان و ادب فارسی.

با انتقال نقطه ثقل کانون فرهنگی ایران از خراسان به آذربایجان و سپس به آناتولی، این منطقه پایگاهی شد برای خلق آثار ماندگار و برخی شاهکارهای ادب فارسی و مأمنی برای علما، هنرمندان و عارفان بزرگی که در حفظ فرهنگ و اندیشه‌های ایرانی نقشی درخور داشتند. این امر گرچه تا حدی معلول ارتباطات پیشین ایران و آناتولی بود، اما گسترش و رونق آن در این دوره بی گمان دلایل متعددی داشت؛ یکی از این دلایل که از دید نگارنده این نوشتار از اهمیت بیشتری برخوردار است، توجه خاص نخبگان جامه به فرهنگ ایرانی بود. این نخبگان را که یا منشأ ایرانی داشتند و یا سخت تحت تأثیر فرهنگ ایرانی بودند، می‌توان به دو دسته نخبگان حکومتی یا نخبگان غیرحکومتی و با نفوذ تقسیم کرد. بنابر این نخبگان، نقش مهم و مؤثر در انتقال فرهنگ ایرانی به آناتولی و سرزمین‌های روم شرقی داشتند.

نویسنده کتاب کوشیده است با استفاده از نظریه‌های موجود در علوم اجتماعی در باب نقش نخبگان در تغییرات اجتماعی، نقش و تأثیر نخبگان و نیز دامنه نفوذ و راه‌های اثرگذاری ایشان بر این پدیده فرهنگی و چگونگی تعامل میان آنان را بررسی کند.

فهرست مطالب کتاب به ترتیب زیر است:

فصل اول: سابقه تاریخی حضور ایرانیان در آناتولی

فصل دوم: بررسی نقش نخبگان حکومتی در رواج فرهنگ ایرانی در آناتولی

فصل سوم: نقش نخبگان غیر حکومتی در رواج فرهنگ ایرانی در آناتولی دوره سلجوقی

کتابنامه

نمایه

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف