۱۷۵۲
۰
۱۳۹۲/۹/۲۶
شبهات حول الخروج و الثورات 2 ج

شبهات حول الخروج و الثورات 2 ج

پدیدآور: ابوعبدالرحمن محمود بن عبدالحمید الخولی ناشر: دارالامام احمدتاریخ چاپ: ۲۰۱۲

خلاصه

این کتاب حاوی نگاهی بخشی از سلفیه مصر است که شورش بر حاکم را نامشروع می دانند. نویسنده به 57 مورد شبهه در این زمینه پاسخ داده است.

معرفی کتاب

کتاب شبهات حول الخروج و الثورات در روزگاری نوشته شده است که سلفیه جهادی در گستره عظیمی از جغرافیای اسلام مشغول مبارزه با دولت های حاکم بر این بلاد است و این صرف نظر از آن است که مدعی جهاد با قدرت های بزرگ جهانی اعم از کشورهای اروپایی، امریکا و روسیه نیز هست. این جریان که مجموعه ای بزرگ از تشکل های کوچک و بزرگ است، در مجموع به اسم القاعده بر بخش بزرگی از این مناطق به صورت مستقیم یا غیر مستقیم نفوذ دارد و حتی در برخی از موارد امارت نشین های پراکنده هم درست کرده است. از نظر فکری، جریان مزبور برخلاف آموزه های فقهی سنی که شورش بر حکومت های حتی بظاهر اسلامی را غیر مجاز می داند، این باور را کنار گذاشته و به عکس قائل به آن است که این مبارزه عین جهاد است. در این باره اختلاف نظر بیش از سی سالی است که از مدینه آغاز شد و پس از بالا گرفتن مبارزه آنها علیه دولت سعودی، کار به تفلکیک جریان سلفی به سلفی سعودی و جهادی شد. از جمله زمینه های اختلاف نظر آنها همین مسأله است و بارها و بارها علیه یکدیگر کتابهایی نوشته اند. 

این کتاب چنانچه از مقدمه اش بر می آید در رد دو نفر از مصری های مخالف با سلفیه نوشته شده یکی از از آنها عبدالرحمن بن عبدالخالق است و دیگری ابوالحسن مأربی. این هر دو ضد سلفیه در مصر هستند و از سوی این نویسنده متهم شده اند که از سید قطب پیروی کرده و مثل سید قطب صحابه را سب می کنند (ص 15) نویسنده نوشته است که یکی از حرفهای آنها این است که «ان ابن عبدالوهاب یبغض رسول الله»‌  ابن عبدالوهاب دشمن پیامبر بوده است (ص 16). گویا این افراد در برابر سلفی های مصر (یا گروهی از آنها) که مخالف شورش و شرکت در تظاهرات بوده اند سخن گفته اند.

پس از این مقدمه نویسنده گویا از باب این که جایی برای دادن این دشنامها به این دو نفر نداشته آن را نوشته مباحث اصلی کتاب شروع می شود. سوژه اصلی شروع جریانات انقلابی «ثواری»‌ و «مظاهرات» در مصر است که دو سه سالی است این کشور را به خود مشغول کرده است. در یکی از نخستین مباحث از عللی که سبب شده است علما این تظاهرات ها و ثورات را منع کنند بحث شده است. .... 

مبحث مربوط به شورش ها و تظاهرات در این دو جلد ضمن مرور بر اقوالی که از قدیم تا جدید بوده دنبال شده و یک به یک متون آورده و در باره آنها بحث شده است. بدین ترتیب باید گفت انبوهی از نقلها و متن های مربوط به این موضوع توسط این نویسنده گردآوری و در اینجا درج شده که سخت به کار پژوهشگرانی می خورد که در باره اندیشه سیاسی در اسلام تحقیق می کنند. 

همان طور که نویسنده روی جلد نوشته در این کتاب به 57 شبهه در این باره پاسخ داده شده است. این پاسخها علاوه بر آن که مربوط به نقلهای قدیمی می شود در پاسخ بسیاری از نویسندگان جدیدی هم هست که در این باره صحبت کرده اند که از آن جمله همان عبدالرحمن عبدالخالق، محمد حسین یعقوب، و بسیاری دیگر می شود. یک پیوست هم دارد با عنوان اقوال العلماء الثقات فی دعاة الخروج و الثورات. 

رسول جعفریان

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف