۲۳۳۹
۰
۱۳۹۲/۹/۲۳
احسان عباس، دراسات فی الثقافة و النقد

احسان عباس، دراسات فی الثقافة و النقد

پدیدآور: عباس عبدالحلیم عباس ناشر: عالم الکتب الحدیثتاریخ چاپ: ۲۰۱۴ ممکان چاپ: اردن

خلاصه

در مجموع 27 مقاله ادبی و 7 مقاله تمدنی و ترجمه در این کتاب از احسان عباس هست.

معرفی کتاب

احسان عباس دانشمند، مورخ و ادیب برجسته عرب در ایران شناخته شده است. جایگاه او در بین اعراب مانند جایگاه دکتر زرین کوب در بین ما ایرانیان بود. وی در سال 1920 م در فلسطین به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی را به پایان رساند و پس از مدتی تدریس در فلسطین، در سال 1946 برای ادامه تحصیل به مصر رفت و در دانشگاه قاهره در رشته ادبیات عرب به تحصیل پرداخت. وی مراحل تحصیلی لیسانس، فوق لیسانس و دکتری را در آنجا ادامه داد و در سال 1954 م موفق به اخذ مدرک دکتری با پایان نامه «النقد الادبی الی القرن الخامس الهجری» شد.

وی در دانشگاه‌های مختلفی مانند دانشگاه خارطوم، دانشگاه آمریکایی بیروت، پرینستون آمریکا و ... تدریس کرد و پس عمری پژوهش، تصحیح و تحقیق در سال 2003 م در اردن درگذشت.

احسان عباس دانشمند پرکاری بود و از وی آثار متعددی در زمینه‌های مختلف بر جای مانده که از جمله آنها می‌توان به فن الشعر، عبدالوهاب البیاتی و الشعر العراقی الحدیث، تاریخ النقد الادبی عندالعرب، اتجاهات الشعر العربی المعاصر، تصحیح فوات الوفیات، انساب الاشراف، و ... اشاره کرد.

احسان عباس در زمینه مقاله نویسی نیز پرتلاش بوده است. مجموعه مقالات وی پیش‌تر طی دو مرحله توسط دو تن از شاگردانش وداد قاضی و ماهر جرار جمع‌آوری شده است. اکنون مقالات ادبی و نقد ادبی وی توسط عباس عبدالحلیم عباس جمع آوری شده است.

در مجموع 27 مقاله ادبی و 7 مقاله تمدنی و ترجمه در این کتاب از احسان عباس هست.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

حقایق

حقایق

ناشناس

حقایق متنی کهن (شاید قرن پنجم یا ششم) از نویسنده ای ناشناس است. نسخ کتاب در چین بود. هرچند کتاب در ب

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته