۲۲۰۵
۰
۱۳۹۲/۸/۲۷
به روایت همت درس گفتارهای معلم بسیجی شهیدمحمد ابراهیم همت از 1359 تا 1362

به روایت همت درس گفتارهای معلم بسیجی شهیدمحمد ابراهیم همت از 1359 تا 1362

پدیدآور: حسین بهزاد ناشر: نشر بیست و هفت تاریخ چاپ: ۱۳۹۲مکان چاپ: تهران

خلاصه

گفتارها و مصاحبه های شهید همت در چهار سال آخر زندگی دنیایی این فرمانده دفاع مقدس

معرفی کتاب

محمد ابراهیم روز دوازدهم فروردین 1334 در شهرضا در خانواده ای محروم و متدین و پرهیزکار به دنیا آمد. از همان دوران دبستان، ازهوش و استعداد بالایی برخوردار بود و علاقه خاصی نسبت به قرآن و معارف دینی داشت. در 1352 پس از دریافت دیپلم، دردانشسرای اصفهان به تحصیل ادامه داد. پس از گرفتن مدرک تحصیلی به سربازی رفت. پس از سربازی در روستاهای اطراف زادگاه خود به معلمی روی آورد. در این دوران با چند روحانی متعهد و انقلابی آشنا شد و از این طریق با شخصیت حضرت امام انس گرفت. در این زمان  فعالیت های ضد رژیم را آغاز کرد و چندین بار از سوی عوامل رژیم تهدید شد. اما وی اعتنایی نکرد. در پی رفت و آمدهایش به قم و دیگر شهرها مورد تعقیب ساواک قرار گرفت. در پی این فعالیت ها از سوی فرمانده نظامی اصفهان حکم اعدام او صادر شد و از این پس مخفیانه فعالیت می کرد. پس از پیروزی انقلاب در تشکیل کمیته و سپاه اصفهان نقش داشت. حاج همت در خرداد 1359 برای مقابله با ضد انقلاب به ویژه در پاوه به این منطقه اعزام شد. در کردستان به حل مسائل اجتماعی و سیاسی کردستان نیز می پرداخت. در زمان جنگ به همراه احمد متوسلیان مامور تشکیل تیپ محمد رسول الله(ص) شدند. وی در عملیات های متعدد به عنوان فرمانده استعداد و ابتکار عمل خود را نشان داد. سرانجام در غروب روز 17 اسفند 1362 در عملیات خیبر به شهادت رسید.

تا کنون کتاب هایی در باره این فرمانده بزرگ جنگ نوشته شده است. اما بیشتر این کتاب ها خاطرات همرزمان و دوستان درباره وی و یا زندگی ایشان بوده است. اما ویژگی این کتاب در این است که در این کتاب افکار، آرمان ها و عقاید شهید همت از میان سخنان خودش شناخته می شود. این کتاب، شامل سخنرانی ها، مصاحبه ها و و بیاناتی است که در ابتدای عملیات ها برای توجیه گروه ها از سوی شهید همت ارائه می شده است. نویسنده کتاب این بیانات را تحت 32 درس- گفتار جمع آوری نموده است. این سخنان که از نوارها و مدارک دیگر گفتاری و شنیداری پیاده شده است، سخنان ایشان طی سال های 1359 تا 1362 می باشد که در بر گیرنده چهار سال آخر زندگی تا ده روز به شهادت این فرمانده بزرگ جنگ است. چهار سالی که از حضور وی در پاوه آغاز می شود و تا عملیات خیبر که زمان شهادت اوست ادامه می یابد.

در گفتار یکم، چهار مصاحبه شهید همت با مجلات پیام انقلاب و امید انقلاب درج شده است. در فصل های بعدی گفتارهای ایشان از نوارهای صوتی و تصویری است که در آرشیو مرکز مطالعات پژوهشی 27 بعثت موجود است. این سخنان با تلاش مولف کتاب پیاده و ویرایش شده و در موارد مورد لزوم در پاورقی ها تو ضیحاتی بیان گردیده است. سخنرانی های سال های 61 و 62 توسط ابراهیم حاتمی کیا تصویر برداری شده و در این کتاب پیاده شده است. در بخشی از کتاب  مصاحبه ای که با ایشان در باره نحوه آن تصویر برداری و علل و چگونگی آن توضیحاتی داده شده نیز موجود است.

در ابتدای هر درس گفتار تلاش شده تا موضوع آن جلسه و مخاطبان آن، محور های بحث به طور کامل و زمان دقیق آن، مکان جلسه، راوی جلسه و منبع و ماخذ استفاده شده، بیان شود. در پایان کتاب با عنوان: عکس ها، نقشه ها و اسناد، تعداد زیادی از عکس های ایشان و نقشه های عملیاتی که در آن ها حضور داشته اند، نیز چاپ شده است.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

حقایق

حقایق

ناشناس

حقایق متنی کهن (شاید قرن پنجم یا ششم) از نویسنده ای ناشناس است. نسخ کتاب در چین بود. هرچند کتاب در ب

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته