۲۲۲۳
۰
۱۳۹۱/۲/۲۷
السلفيه و الشيعه بين خيارين: تخاصم او تصالح

السلفيه و الشيعه بين خيارين: تخاصم او تصالح

پدیدآور: جهاد بن عبدالاله الخنيزي

خلاصه

کتابي است در جستجوي راه هاي تصالح و وحدت ميان سليفه و شيعه و اين که تنها گزينه جنگ ميان آنان نيست.

معرفی کتاب

کتاب السلفیة و الشیعه اثری است فرقه شناسانه از منظر وحدت گرایی و لزوم آن و بی پایگی اختلافاتی که در کتابهای فرق و مذاهب بی دلیل بزرگ شده است. نویسنده جهاد بن عبدالاله خنیزی است. از کتاب بر می آید که شیعه است و به احتمال از خاندان خنیزی که یکی از آنها کتاب ابوطالب مؤمن قریش را نوشت.
تلاش نویسنده آن است تا با کاوش در ریشه های اختلاف میان فرقه اسلامی، بویژه شیعه و سلفیه و یا به طور کلی تسنن و تشیع، نشان دهد که این اختلاف بیش از همه در فروع آن هم در تأویل آنهاست نه در اصل اسلام. چرا که اساس اسلام و کلیات آن مشترک میان مسلمانان است.
یکی از نکاتی که وی روی آن تأکید دارد بدفهمی هایی است که مذاهب از یکدیگر دارند و به خصوص نسبت به شیعه، حرفهای شگفتی که در کتابهای فرقه شناسی قدیم آمده، اساس بی پایه بوده و منشأ بسیاری از توهمات در باره آن شده است.
بسیاری از اختلافات شگفت مانند جزء لا یتجزأ که بحثش به علم خدا کشیده شده از اساس بحث های انحرافی است که در ظاهر اختلاف را در اصول نشان می دهد اما در باطن مسأله ای فرعی و تأویلی و بی ربط به اصول اسلام است.
اصولا نویسنده که تحت تأثیر الشکعه است، بنا دارد نشان دهد که بسیاری از اسامی فرقه ها به رغم اختلافی که به لحاظ تاریخی میان آنان پدید آمده، جایی در اصل اسلام ندارد. در واقع این باوری است که وی بیشتر آن را تحت تأثیر نویسنده معروف الشکعه ارائه کرده است.
وی بر این باور است که اغلب اوقات آنچه که در برخی از آثار شیعه به طور کلی به سنیان نسبت داده می شود در واقع اختصاص به بیشتر آنان ندارد. این که به همه سنی ها نسبت داده شود که علی را در فضائل کمتر از سه خلیفه دیگر می دانند درست نیست، چرا که بسیاری از آنان علی را افضل از دیگران می دانند. جالب است که مطلبی از ابن تیمیه نقل می کند که وی گفته است نباید با همه آنچه شیعیان گفته اند مخالفت کنیم چرا که در برخی از موارد، شماری از اهل سنت موافق برخی از اقوال آنان هستند. نمونه آن بلند گفتن بسم الله یا حتی تسطیح قبور و مسائل دیگر است. این که سلفیه با بنای روی قبور مخالفت دارند، با بناهای معظمی که مثلا روی قبر بخاری در بخارا هست چه نسبتی دارد؟‌ طبعا معنای آن این است که بسیاری از اهل سنت با آنچه شیعه به آن باور دارد موافقند. وی تصاویر زیادی از مزارات بقاع اهل سنت برای علمای بزرگشان را در پایان کتاب آورده است.
به هر روی نگاه وی با تأکید بر مذهب شیعه، روی نوعی وحدت و تفاهم است و به باور وی چنین نیست که راه حل پیش روی شیعه و سلفیه، صرفا تخاصم و دشمنی باشد بلکه تسالم نیز زمینه جدی دارد.
این کتاب در 380 صفحه به چاپ رسیده است.
نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته

حقایق

حقایق

ناشناس

حقایق متنی کهن (شاید قرن پنجم یا ششم) از نویسنده ای ناشناس است. نسخ کتاب در چین بود. هرچند کتاب در ب

منابع مشابه بیشتر ...

افسانه ی اسکندر؛ گزارشی از دست رفته به زبان پارسی میانه

افسانه ی اسکندر؛ گزارشی از دست رفته به زبان پارسی میانه

داریوش درویشی

دفتری که در پیش دارید، گزارشی از دست رفته به زبان پارسی میانه و در حقیقت پاسخی است به شماری از پرسش

دوران داوری

دوران داوری

حامد زارع

این کتاب روایتی از هشتاد و نه سال زندگی «رضاداوری اردکانی» است.