۲۱۵۰
۰
۱۳۹۱/۲/۲۷
معالم المدينة المنورة بين العمارة و التاريخ (الجزء الرابع تاريخ و عمارة المساجد الاثريه)

معالم المدينة المنورة بين العمارة و التاريخ (الجزء الرابع تاريخ و عمارة المساجد الاثريه)

پدیدآور: عبدالعزيز بن عبدالرحمن کعکي

خلاصه

اين کتاب در چهار جلد در نهايت تحقيق در باره تاريخ مساجد تاريخي مدينه منوره است.

معرفی کتاب

بنده به نوبه خود سالها در انتظار چاپ این کتاب بودم. سه بخش آن که خود در چندین مجلد بود پیش از این چاپ شده بود. آن مجلدات در باره وضعیت طبیعی مدینه و بناهای عادی اما قدیمی و قنوات و جز اینها بود. اما این مجموعه چهار جلدی صرفا در باره مساجد قدیمی مدینه است. بی اندازه با اهمیت و در نهایت دقت و متانت و با تتبعی گسترده و بی نظیر. گاهی که اصلا مانند ندارد.
در ایران مرحوم محمد باقر نجفی کتاب مدینه شناسی را نوشت که درجه اول بود. حتی سعودی ها مثل آن را نداشتند. با این که کارهای زیادی انجام داده بودند. متاسفانه با مرگ وی کار ناقص ماند. جلد سوم آن هم دو سه سالی است قرار است نشر شود ولی تاکنون خبری نشده است. اما این کتاب از آقای مهندس کعکی درجه اول است.
پدر وی عبدالرحمن کعکی بود که باغی در سمت جاده فرودگاه مدینه داشت. چندین بار خدمت او رسیده بودم. حتی یک یا دو بار همراه حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر. پیرمردی متین و دانشمند بود. پسرش هر روز مغرب به آنجا می آمد. ایشان را هم زیارت کردم.
این پسر که مهندس شهرداری مدینه است، یک موزه تاریخی در ابتدای شارع علی بن ابی طالب درست کرده است که متاسفانه ایرانی ها از آن خبر ندارند. یک خانه قدیمی را موزه کرده است. بی اندازه زیباست. دست کم سه بار موفق به دیدن آن شده ام گرچه هیچ بار در آنجا مهندس را ندیدم.
حالا با دیدن این کتاب ذوق زده شدم. ای کاش فرصت بود با دقت همه اش را می خواندم. در اولین فرصت این کار را خواهم کرد و کتاب آثار اسلامی مکه و مدینه را بر اساس این کتاب بازنویسی خواهم نمود.
هزاران عکس و نقشه و جدول، تصاویر قدیمی آنچه در دسترس بوده. نقشه های فعلی. طرح معماری مساجد در ادوار مختلف. تطور آنها بر اساس مآخذ و منابع. کتابی کم نظیر است. خدا را شکر که هنوز این قبیل کارها در جهان اسلام می شود. کارهای چاپ آن را آقای ایرانی صاحب مؤسسه داراحیاء‌التراث العربی انجام می دهد. البته حقوق چاپ برای مؤلف است اما به هر حال این هم افتخاری برای دار احیاء این جوان برازنده است که این کار را در می آورد آن هم با این زیبایی.
نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته

حقایق

حقایق

ناشناس

حقایق متنی کهن (شاید قرن پنجم یا ششم) از نویسنده ای ناشناس است. نسخ کتاب در چین بود. هرچند کتاب در ب

منابع مشابه بیشتر ...

افسانه ی اسکندر؛ گزارشی از دست رفته به زبان پارسی میانه

افسانه ی اسکندر؛ گزارشی از دست رفته به زبان پارسی میانه

داریوش درویشی

دفتری که در پیش دارید، گزارشی از دست رفته به زبان پارسی میانه و در حقیقت پاسخی است به شماری از پرسش

دوران داوری

دوران داوری

حامد زارع

این کتاب روایتی از هشتاد و نه سال زندگی «رضاداوری اردکانی» است.