۳۰۲۴
۰
۱۳۸۹/۷/۶
فهرست کتب خطي اصفهان مجلد دوم حرف س - ل

فهرست کتب خطي اصفهان مجلد دوم حرف س - ل

پدیدآور: علامه سيد محمد علي روضاتي

خلاصه

در اين کتاب بيش از سيصد و سي نسخه خطي معرفي شده و جداي از معرفي نسخه هاي در باره بسياري از مولفان و آثار توضيحات سودمندي ارائه شده است.

معرفی کتاب

سال 1386 نخستین مجلد از «فهرست کتب خطی اصفهان» به قلم استاد مسلم و گرانقدر، استوانه علم و تقوی در اصفهان، استاد آیت الله حاج سید محمد علی روضاتی ـ زید عزه العالی ـ به چاپ رسید و چشم دوستداران نسخ خطی را روشن کرد. <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

همه آگاهند که استاد، کم نویس اما دقیق است و قریب شصت سال است که با نسخ خطی و میراث شیعه و فقه آل محمد (ص) سرو کار دارد.

این فهرست مسبوق به کار سترگی بود که استاد در سال 1341 ش طی 400 صفحه انجام دادند. در این مدت با نسخ دیگر در این جا و آن جا آشنا گشته و طی سالهای اخیر مصمم شدند تا آن فهرست را تکمیل کرده و به سرانجام برسانند. گویا این کار در سه مجلد طراحی شد و همان طور که گذشت مجلد نخست آن در سال 1386 انتشار یافت. مجلد اول شامل حرف «آ»‌ تا «ز»‌ بوده و ضمن آن 457 نسخه شناسانده شد.

اکنون مجلد دوم شامل حرف س – ل انتشار یافته و رقم نسخه هها به شماره 790 رسیده است. پیش بینی شده است که این فهرست دو هزار کتاب عربی و فارسی را معرفی کند. به این ترتیب آنچنان که وعده داده شده مجلد سوم باید از حرف میم تا یاء را شامل شود.

آنچه این فهرست را از دیگر فهارس متمایز می کند این است که اولا نسخه های معرفی شده در اصفهان و نقاط دیگر پراکنده بوده و آنچه سبب معرفی آنها در این فهرست شده آن است که روزگاری در اختیار علامه روضاتی قرار داده اشت. این نسخ بسا به کتابخانه های بزرگ در قم و تهران فروخته شده یا آن که ایشان آنها را نزد برخی از بزرگان دیده و هیچ گاه مالک آنها نبوده‌اند.

توانایی استاد در شناسایی این نسخ، توضیحات دقیق کتابشناسانه، نسخه شناسانه و نیز شرح حالی که در باره نویسندگان به دست داده شده، گوشه ای از اهمیت این فهرست است.

از سوی دیگر برخی از مدخل های این فهرست در حد یک مقاله است، چنان که شرح استاد در باره کتاب «لوامع ربانی در رد شُبه نصرانی»‌ در این مجلد چنین است.

کتاب فتوح المؤمنین (ش 637) در حد یک مقاله مفصل معرفی شده و این از آن روست که ایشان نسخه دیگری از آن نمی‌شناخته‌اند و لازم دیده ‌اند که با گستردگی معرفی شود.

کتاب العباب فی شرح اللباب نیز از عبدالله بن محمد حسینی نقره کار متوفی 776 با تفصیل تمام معرفی شده است. این اثر در علم اِعراب است.

کتاب رجال ابن داود حلی نیز به رغم آن که از شهرت برخوردار است، مورد توجه ایشان قرار گرفته و نسخه مربوطه به تفصیل شناسانده شده است.

علاقه التجرید از میر محمد اشرف بن عبدالحسیب علوی نواده میر سید احمد علوی نیز با تفصیل هرچه تمام تر معرفی شده و زندگینامه میر اشرف به طور کامل و همه جانبه مورد بحث قرار گرفته و آثار او یکان یکان شمرده و در باره هریک مطالبی عرضه شده است.

یکی از طولانی ترین معرفی ها در باره کتاب الفوائد الطوسیه اثر شیخ حر عاملی است.

به هر روی ما در این اثر با یک فهرست عادی روبرو نبوده بلکه با یک اثر بسیار بسیار ارزشمند در باره تاریخ معارف شیعی و شماری از رجال بنام شیعه و سنی روبرو هستیم. چشم انتظار نگارش باقی مانده مجلدات و تکمیل نهایی این فهرست هستیم و از دور دست بوس این استاد یگانه که نشانی از باقی ماندن علوم دینی در شهر اصفهان بلکه در ایران اسلامی است.

 

این روزها استاد کتابچه دیگری هم به شکل تکثیری در اختیار دوستداران خود گذاشته اند که ارزش و قیمت آن از هزاران کتاب چاپی در این بازار شل نویسی بیشتر است. مقاله «طالبیه» به تعبیر ایشان در روی جلد «جستاری پیرامون کتاب فقهی مطالب مظفریه و مصنف آن و متفرعات تاریخی»‌ است. تیزبینی های ایشان در این اثر انسان را به یاد دو دو گفتار ایشان می‌اندازد که سطر به سطر آن سنجش دقیق برخی از مطالب اظهار شده توسط دیگران است. این اثر در 43 صفحه انتشار یافته است.

 

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف

منابع مشابه بیشتر ...

ابن ابی الحدید و فهم نهج البلاغه

ابن ابی الحدید و فهم نهج البلاغه

محسن رفعت

کتاب پیش رو تلاشی است برای فهم روش تفسیری ابن ابی الحدید و می کوشد روش تعامل او با حدیث و روایت را د

بریتانیا و کشور حائل: فروپاشی امپراتوری ایران 1914-1890

بریتانیا و کشور حائل: فروپاشی امپراتوری ایران 1914-1890

دیوید مک لین

کتاب حاضر با تکیه بر منابع و اسناد دست اول، دورنمایی از جایگاه ایران در رقابت روس و انگلیس در اواخر