۲۲۸۱
۰
۱۳۸۸/۸/۲۶
فرياد در خاموشي (مجموعه يادداشتهايي در باره امام موسي صدر)

فرياد در خاموشي (مجموعه يادداشتهايي در باره امام موسي صدر)

پدیدآور: محسن کماليان

خلاصه

اين کتاب در حجم 700 صفحه شامل مجموعه اي از نوشته هاي مولف در باره امام موسي صدر است.

معرفی کتاب

فرياد در خاموشي
جناب محسن كماليان از كساني است كه در ايران تمام تلاش خود را صرف موضوع امام موسي صدر كرده است، شايد بتوان گفت امام موسي صدر را با او مي‌توان شناخت. تلاش بي وقفة او باعث ارائة كارهايي شده كه در شناخت ابعاد مختلف شخصيتي امام موسي صدر و وقايع و اتفاقات ربايش ايشان تا به امروز را براي ما بازگو مي‌كند. كار ماندگار عزت شيعه و اكنون فرياد در خاموشي از جملة آنها است. كماليان همانگونه كه خود در مقدمة كتاب گفته چند دهه امام موسي صدر زندگي معنوي كرده و اين كتاب نيز حاصل امروز و ديروز نيست بلكه حاصل همان چند دهه است.
كتاب حاضر «مجموعه‌اي از يادداشت‌ها است كه طي سال‌هاي 1367 تا 1387، يعني خلال دهه‌هاي دوم و سوم اختفاي امام صدر، نگارش يافته است. هدف اين يادداشت‌ها تنها و تنها يك چيز بوده است: سامان‌يابي روند پيگيري مسئلة امام صدر توسط جمهوري اسلامي ايران.» (ص 11)
تأليف كتاب با شور و انگيزة خاصي انجام پذيرفته است؛ مؤلف در اين رابطه گفته است: «اغراق نشده است اگر گفته شود هر يادداشت اين دفتر گوشه‌اي از جان نگارنده را سوزانده و هر فراز آن مويي از سرش را سفيد كرده است». (ص 12)
مؤلف چهار انگيزه براي تأليف بر شمرده كه مهم‌ترين آن اولين انگيزه است: «هر يك از يادداشت‌هاي اين دفتر، اعتراضي است هر چند كوچك و متواضعانه، عليه نابساماني روند پيگيري مسئلة امام صدر در كشورمان. گردآوري اين يادداشت‌هاي پراكنده از ميان مطبوعات، آرشيوها، فضاي مجازي و انتشار آنها در قالب دفتر يكپارچه و قطور، فريادهاي اين دو دهه را در يك‌جا متمركز و ان شاء الله صداي آن را بلندتر و حوزة تأثير آن را گسترده‌تر خواهد ساخت.» (ص 14)
آقاي كماليان پس از پشت سر گذاشتن پنج دورة خوش بيني به دولت اصلاحات، تذكرات خصوصي، همكار با خانواده، نقد دولت، جدايي از مؤسسة فرهنگي تحقيقاتي امام موسي صدر اين كتاب را نوشته است.
مؤلف محترم در پيگيري سرنوشت امام موسي صدر هنوز بر اين عقيده است كه «اولاً راه پيگيري مسئله امام صدر از تهران مي‌گذرد و نه بيروت. ثانياً وقت آن است كه در برابر اين همه اهمال و بي مبالاتي دولت، با صراحت و صد البته در چارچوب متانت و قانون، عملكرد آن در قبال پيگيري مسئلة امام صدر مورد اعتراض قرار گيرد. ثالثاً راهكارهاي نماديني چون تحصن و اعتصاب غذاي نامحدود خانوادة محترم و دوستداران امام صدر در خانة تاريخي آن بزرگوار در قم، در موقع ضرورت مي‌تواند وجدان مسئولان ارشد كشور را متأثر و آنان را به تغيير موضع خود تشويق كند.»


این کتاب روایتی است از مظلومیت امام صدر در دوران پس از ربوده شدن آن بزرگوار و تصویری است از آنچه طی سال‌های 1367 تا 1387 شمسی بر «مسئله»‌ ایشان گذشت. این کتاب گزارشی است از تلاش‌های متواضعانه‌ یک دوست‌دار ایرانی امام صدر، که قداست انقلاب و سلامت نفس رهبران آن باورش بود و «سامان‌یابی روند پیگیری مسئله‌ی امام صدر توسط جمهوری اسلامی ایران» بزرگ‌ترین دغدغه‌‌‌‌ی او.
دکتر کماليان در مقدمه اين کتاب مى‌نويسد: «هر يک از يادداشت‌هاى اين دفتر، اعتراضى است هرچند کوچک و متواضعانه عليه نابسامانى روند پى‌گيرى مسئله امام صدر در کشورمان.»
«فرياد در خاموشى» شامل 74 يادداشت و 5 پيوست است يک مقدمه و بخش‌هاى «زندگى‌نامه»،‌ «يادداشت‌ها»، «گفت‌وگوها»، «نامه‌ها»، «بارسانه‌ها»، «ميزگرد اينترنتى»، «پيوست‌ها»، «تصاوير» و «نمايه‌ها» مي‌باشد.
از جمله عناوين يادداشت‌هاى اين کتاب مى‌توان به گزارش ديدار خانوادة امام صدر با مراجع عظام در قم، آسيب‌شناسى روند پى‌گيرى مسئله امام صدر، ضرورت بازنگرى دولت آقاى خاتمى در روند پى‌گيرى، چهار سؤال از جلال الدين فارسى، جفاى وزارت خارجه در حق امام موسى صدر،‌ مظلوميت امام صدر،‌ حتى در عهد آقاى خاتمى؟!،‌ منطق دولت نهم در برابر منطق شهيد چمران و با کميته پى‌گيرى مسئله امام صدر در مجلس هفتم، اسرار ربوده شدن امام صدر، توقف مذاكرات ايران و ليبي، تكرار اشتباهات دوران خاتمي در عهد احمدي‌نژاد اشاره کرد.
نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف

منابع مشابه بیشتر ...

ابن ابی الحدید و فهم نهج البلاغه

ابن ابی الحدید و فهم نهج البلاغه

محسن رفعت

کتاب پیش رو تلاشی است برای فهم روش تفسیری ابن ابی الحدید و می کوشد روش تعامل او با حدیث و روایت را د

بریتانیا و کشور حائل: فروپاشی امپراتوری ایران 1914-1890

بریتانیا و کشور حائل: فروپاشی امپراتوری ایران 1914-1890

دیوید مک لین

کتاب حاضر با تکیه بر منابع و اسناد دست اول، دورنمایی از جایگاه ایران در رقابت روس و انگلیس در اواخر